Kedelige Kurt

Årets teaterprojekt blev indledt med et musikalsk indslag fra indskolingen, inden forestillingen Kedelige Kurt, forfattet af Rikke som er klasselærer i Herkules, gik over scenen. Kurt Ordentlig er en mønsterelev – set fra lærersynspunkt – men er ikke altid lige populær blandt eleverne, når han “kommer til” at bekræfte lærerens hukommelse omkring lektierne. At Kurt så godt kan bruges, når kammeraterne skal have hjælp til lektierne, er en helt anden historie. Heldigvis kommer tante Augysta hjem fra Australien og sætter fut i tingene for familien Ordentlig, så forestillingen kan slutte behørigt med en fest.

Eleverne blev hårdt spændt for i år, idet vi kun brugte 7 skoledage på at få det hele på plads inden premieren. Når man laver teater på denne måde, lægger det et stort pres på alle deltagere. Der er ikke tid til at kede sig, når både kulisser, kostumer, lys og lyd skal klappe og man samtidig skal have lært sine replikker. På mange måder minder presset om det eleverne bliver udsat for, når de engang skal til afgangsprøve, hvor prøverne kommer hurtigt efter hinanden og man derfor er nødt til at hænge ekstra meget i et kort stykke tid, inden man skal præstere overfor censor og ens lærer. Her sidder forældre og andre tilskuere og agerer censor, og som oftest kommer belønningen allerede kort inde i stykket, når de første klapsalver og grin lyder fra tilskuerne. Dette er med til at give eleverne en god oplevelse, ofte er det også nogle andre som får lov til at brilliere end dem vi normalt ser, og det er med til at skabe sammenhold og gode oplevelser for alle.